»  כיצד בוחרים מערכת סטריאו - הכללים
»  מוזיקה או קולנוע ביתי
»  בחירת המקור - SOURCE
»  בחירת הגברה
»  הכל אודות רמקולים
»  אקוסטיקה ועזרים נוספים
» מגברי מנורות - יתרונות, חסרונות והתפעול הנכון
»  מבוא לפטיפונים
»  רמקולים ויכולותיהם בתחום הבאס
הצטרפו אלינו בפייסבוק
» רמקולים - יד שנייה
» מגברי סטריאו - יד שנייה
» נגני CD - יד שנייה
» פטיפונים - יד שנייה
» כבלים - יד שנייה

מגברי מנורות - יתרונות, חסרונות והתפעול הנכון

מהו מגבר מנורות

מגבר, מעצם הגדרתו, הוא מכשיר היוצר הגברה של אות חשמלי, במקרה של מגבר לאודיו, הוא מגביר את האות הנכנס אליו ממכשיר הקומפקט דיסק / פטיפון / טייפ / טיונר וכ"ו.

ההגברה מתבצעת עבור שני פרמטרים פיזיקליים - זרם ומתח - שמכפלתם היא ההספק - כאשר, באופן סכמתי, חלק מהמעגלים של המגבר מגביר את המתח, וחלק אחר שלהם את הזרם.

הרכיב האלקטרוני המבצע את ההגברה היה, החל מתחילת המאה העשרים ועד אמצעיתה, אלמנט הנקרא מנורת ווקום. בשנות השישים החל להחליף אלמנט הגברה זה הטרנזיסטור, וזהו היום, בגרסאותיו השונות, רכיב ההגברה המקובל.

מגבר מנורות הוא מגבר שכל רכיבי ההגברה שלו הן מנורות ווקום. מגבר טרנזיסטורי הוא מגבר שכל רכיבי ההגברה שלו הם טרנזיסטורים. מגבר היברידי משתמש לחלק מהמעגלים במנורות, ולחלק אחר בטרנזיסטורים.

היסטוריה קצרה של מגברי המנורות

מגברי המנורות היו המגברים היחידים שהיו קיימים עד הופעת הטרנזיסטור. בשלב זה, בשל העדיפות הטכנית של הטרנזיסטור (מתחמם פחות, אמין יותר, זול יותר, עם אחוז עיוות והספק גדולים יותר) עבר שוק האודיו באופן כמעט מוחלט לשימוש בטרנזיסטורים למטרות הגברה.

בשנות השבעים החלו יצרנים שהשתמשו גם באוזניהם ולא רק באוסצילוסקופ שלהם, להבין, שהמעגלים הטרנזיסטוריים אינם מספקים את התוצאות הראויות מבחינת הצליל שנראה להם נכון, וחזרו ליצר מגברי מנורות. בעשרים - שלושים השנים מאז, למרות השיפור המשמעותי שחל במעגלים הטרנזיסטוריים המודרניים, גדל והלך מספר היצרנים של מגברי המנורות והפך להיות משמעותי ואולי אף דומיננטי בפלח השוק
שיש האוהבים לכנות "HIGH END".

יתרונות וחסרונות טכניים של מגברי מנורות

מנורת ווקום הוא אלמנט לינארי בתחום עבודה גדול יותר מאשר טרנזיסטור. אי לכך, המעגלים של מגבר מנורות פשוטים יותר מהמעגלים של מגברים טרנזיסטוריים. מכיון שהסיגנל נשאר קרוב יותר לצורתו המקורית ככל שהוא עובר פחות רכיבים אלקטרוניים, יש בכך יתרון משמעותי אם אנו רוצים לשחזר את הסיגנל המקורי.

בנוסף, הפשטות היחסית של המעגל, מאפשרת שימוש בחיווט ידני בחלק ממגברי המנורות - שיפור משמעותי ביחס ל - PCB שהוא הפתרון היחיד הנמצא במגבר טרנזיסטורי. חיווט ידני מאפשר קונפיגורציה תלת מימדית של הרכיבים וע"י כך קיצור מסלול הסיגנל, הורדת קיבול והשראות פרזיטיים, מגע טוב בהרבה של הרכיב למוליך (מה שמקטין, בתורו, את ההתנגדויות האומית והקיבולית בנקודת המגע).

חיווט ידני ברמה גבוהה הוא תהליך יקר מאוד, ומיעוט של היצרנים עושה בו שימוש למרות יתרונותיו הברורים.

ולבסוף, הכמות הקטנה יחסית של הרכיבים במעגלים של מגבר מנורות מאפשר בחירה קפדנית שלהם ושימוש ברכיבים יקרים ואיכותיים במידה ויצרן המגבר אכן מעניין בכך.

החסרון הטכני העיקרי של מנורת הווקום הוא עובדת היותה מקור מתח, ולא מקור זרם. עובדה זו מאלצת את המתכנן, בדרך כלל, להשתמש בטרנספורמר מוצא לחלק ההספק של המגבר. טרנספורמר כזה הוא אלמנט שקשה מאוד לתכנן כראוי (זו היא ה"אומנות השחורה" של רוב מתכנני המגברים המצליחים"), ואם עושים אותו כראוי - העלות שלו גבוהה למדי, מה שגורם למחיר המגבר עצמו להיות גבוה יותר מאשר מגבר טרנזיסטורי עם נתוני הספק דומים.

כמו כן, יש לזכור את עלות האחזקה של מגבר המנורות (מנורות יש להחליף כל כמה שנים), את הסיכוי לתקלות קטנות ( מנורה שהחליטה להתקלקל ואולי שרפה איתה נגד הספק) והצורך בתמיכה טכנית (לכוון BIAS במכשירים שיש צורך בכך, לייעוץ כללי), החום, הגודל הפיזי (בדרך כלל אבל לא בהכרח) וכ"ו.

להספקים גבוהים באמת ולרמקולים בעייתיים מבחינת רגישות ובעיקר אימפדנס, מעגל ההגברה דורש מנורות מוצא בכמות רבה יותר, עניין בעייתי כשמדובר במנורות היוצרות חום, דורשות החלפה פעם בכמה שנים, ותופסות שטח גדול על המדף.

כפי שראינו, כל חסרונותיו של מגבר המנורות נובעות מעובדת היותו של מגבר זה מבוסס על אלמנט הגברה המגביר מתח ומסוגל לספק זרם נמוך, יחסית. אי לכך, שימוש במנורות בקדם מגבר - המגביר בעיקר מתח, ולא זרם, הוא נטול בעיות טכניות ופרקטיות לחלוטין, ושומר על כל היתרונות הטכניים של מנורת הווקום כאלמנט הגברה.

ה"צליל" של מגברי מנורות

ככלל, לרוב מגברי המנורות הישנים (לא לכולם) היה כמעט תמיד צליל מלא מאוד, דינמי, עם גוון חם, אבל לא מפורט במיוחד, לא נקי במיוחד, עם טרבל שעבר הנחתה (אטניואציה) ועם יכולת הפרדה שהשאירה הרבה מקום לשיפור. בשל כך, דעה קדומה נפוצה היא שצליל זה מאפיין מגברים בכלל, כולל מגברי מנורות מודרניים.

ובכן, זה אינו המצב. מגברי מנורות חדישים יכולים להישמע בכל גוון ואופי - בדומה למגברים טרנזיסטוריים. הם יכולים להישמע, אכן, דמויי המגברים הישנים (אם המתכנן מעוניין בכך), הם יכולים להישמע נייטראליים מאוד עם גוון חם מעט, הם יכולים להישמע נייטראליים מאוד עם גוון קר מעט והם יכולים להישמע חדים ובהירים.

היתרון, של מגברי מנורות הוא אחר לגמרי: יכולתם (בתכנון נכון) להשמע טבעיים מאוד, יכולתם לשמור מצוין על התוכן ההרמוני של התווים, המיקרו - דינמיקה המצוינת שלהם, תמונת הסטריאו המצוינת שלהם וכ"ו.

לעומת זאת, מגבר טרנזיסטורי יכול (בתכנון נכון) לרדת נמוך יותר בבאס ולהיות עם "פאנץ' " טוב יותר בתחום זה, וכן להיות עדיף במקרו - דינמיקה.

על החולשה (היחסית) בתחומים הנ"ל ניתן להתגבר על ידי בחירת רמקול קל מאוד לדחיפה, מה שהופך את נקודות התורפה הסוניות של מגברי המנורות לזניחות לגמרי.

סוגים שונים של מגברי מנורות

קיימות אופציות רבות לבניית מגברי מנורות, כמה מהן מופיעות להלן:

  1. מגבר TRIODE: במגבר זה המנורות עובדות בשיטת ה - TRIODE, שהיא שיטת הפעלה פשוטה יחסית של המנורה. בהשוואה לשיטות האחרות (PENTODE, ULTRA LINEAR) ההספק הוא נמוך יחסית (בפקטור חצי בערך) אבל הצליל טוב יותר, במידה והרמקול עובד ללא בעיה עם ההספק הנמוך. חלק ממגברי המנורות מאפשרים מעבר בין TRIODE ו - ULTRA LINEAR (למשל) ע"י הזזת מתג - בשיטה זו ניתן ליהנות מכל העולמות: עם רמקול קשה קצת יותר ניתן לעבוד במוזיקה פשוטה יחסית במצב TRIODE ולמוזיקה עמוסה בכלים ועם שיאים דינמיים לעבור למצב ULTRA LINEAR.
  2. מגברי OTL: במגברים אלה אין שימוש בטרנספורמר מוצא. הויתור על הטרנספורמר מאפשר יתרונות סוניים מסוימים, אבל יגרום, בדרך כלל, לחוסר יכולת לעבוד עם כל רמקול שהאימפדנס שלו אינו 8 אום יציבים מאוד (כלומר 8 אום לאורך כל גרף האימפדנס / תדירות). כדי לעבוד עם רמקולים "סבירים", מגבר OTL זקוק להרבה מאוד מנורות במוצא, עניין יקר (החלפת מנורות מוצא אינו זול) הגורם גם לפשרה מסוימת באיכות הצליל (ריבוי אלמנטים במוצא גורם איבוד פירוט ויוצר מריחה בצליל).
  3. מגברי SINGLE ENDED: בשיטת הגברה זו כל האות המוזיקלי עובר דרך אלמנט הגברה בודד, זאת בניגוד למגברי PUSH PULL בהם האות מפוצל בכניסה למגבר לחלק חיובי ולחלק שלילי, כאשר כל אחד מחלקים אלה מוגבר בנפרד ע"י אלמנט (או אלמנטי) הגברה שונים. היתרון של מגברי SINGLE ENDED מבחינת הצליל הוא משמעותי, אך חסרונותיהם משמעותיים גם כן - הספק נמוך מאוד, בדרך כלל, הדורש התאמה זהירה מאוד של רמקולים, לרוב עם אימפדנס ונצילות גבוהים מאוד.
  4. CLASS A / CLASS AB שתי שיטות הפעלה של המנורות במוצא, אשר כמו במגברים טרנזיסטוריים משפיעות הן על הצליל של המגבר והן על עלות הייצור שלו.

סוגי מנורות

קיימים סוגי מנורות רבים, ולכל מגבר מנורות סוג המנורות המתאים לו. במקרים מסוימים ניתן להחליף בין כמה סוגי מנורות מוצא במגבר מסוים - למשל בין KT88 ו - 6550.

לחלק מסוגי המנורות כמה שמות שונים וניתן להחליף ביניהם ללא חשש - 5881 למשל היא הגרסה הצבאית של EL34 ושתי מנורות אלו זהות מבחינת מתחי הפעלה ותפקוד במעגל. לכל מנורת מוצא הצליל האופייני לה, כך שהבחירה בין כמה מנורות כאלו הוא עניין של טעם / התאמה לרמקול / אמינות / עלות וכ"ו.

מנורות שונות מאותו סוג

לכל מנורה הצליל שלה, גם אם מדובר באותו דגם. דגם זהה, למשל B300, המיוצר ע"י GOLDEN DRAGON בסין, CETRON בארה"ב או WESTERN ELECTRIC בארה"ב ישמע ויתומחר באופן שונה לחלוטין עבור כל יצרן ויצרן.

ברדיפה אחר ה"מנורה המושלמת" הפכו מנורות ישנות מאוד למצרך מבוקש, בשל איכות הבניה שלהן שהיא, במקרים מסוימים, גבוהה יותר מאיכות הבניה של מנורות חדישות. איכות בניה כזו עשויה להיתרגם לצליל טוב יותר. כמובן שמנורות ישנות שעבדו שנים רבות יהיו במצב רע ולא ישמעו טוב - ולכן מי שמחפש מנורות כאלו יקנה אותן רק ב"מצב חדש" - כלומר מנורות שזמן העבודה שלהן הוא קטן מאוד, או שלא עבדו כלל. מנורות שלא עבדו כלל משנתונים ישנים נקראות NOS או OLD NEW STOCK ועקב המצאי הקטן יחסית שלהן מחיריהן עשויים להיות גבוהים ואף גבוהים מאוד.

סיכום

למגברי מנורות יש יתרונות וחסרונות יחסית למגברים טרנזיסטוריים, אולם מהיתרונות והחסרונות הטכניים שלהם לא ניתן להתעלם.

יחד עם זאת, מגבר מנורות הוא מוצר מודרני, בעל איכות יחודית, שאינו דורש בהכרח שום מאמץ מיוחד מצד המשתמש, אך כן מאפשר לו, במידה וירצה, ורסטיליות רבה ב"תפירה" של הצליל המתאים לו, לחדר שלו, ולמערכת שלו.

דף הבית | מה חדש | נציגויות | כדאי לדעת | השירות שלנו | אודותינו | יצירת קשר הצטרפו אלינו בפייסבוק
ציוד יד שנייה | ציוד עזר | רמקולים | מגברים | נגנים | פטיפונים | אוזניות | כבלים
מפת האתר | הצטרפו לרשימות הדיוור | שלחו לחבר | ע"י סמיוטיקה - ספרים